załącznik nr 1
do Zarządzenia Dyrektora Przedszkola Nr 3
z dnia 12.07.2024 roku
POLITYKA OCHRONY DZIECI
PRZED KRZYWDZENIEM
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM CHATKA PUCHATKA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
- Celem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu Publicznym Chatka Puchatka jest:
- zatrzymanie krzywdzenia i zapewnienie bezpieczeństwa dziecku poprzez szybką i skuteczną reakcję,
- zapewnienie dzieciom harmonijnego rozwoju w warunkach poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.
- Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
- 2
Ilekroć w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest mowa o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne Chatka Puchatka przy ul. Winnej 12 oraz przy ul. Środkowej 41 w Grodzisku Wielkopolskim.
- POLITYCE – należy przez to rozumieć Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu;
- dziecku, wychowanku, małoletnim – należy przez to rozumieć osobę która nie ukończyła 18 lat i uczęszcza do Przedszkola;
- pracownikach – należy przez to rozumieć osoby zatrudnione w Przedszkolu na podstawie stosunku pracy (umowa o pracę, mianowanie), ale i wolontariuszy, praktykantów, stażystów, osoby z którymi zostały zawarte umowy cywilnoprawne;
- wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu opiece powierzono grupę/oddział w Przedszkolu;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola;
- krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie na szkodę dziecka, w tym popełnienie czynu zabronionego lub karalnego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie;
- prokuraturze – należy przez to rozumieć prokuraturę rejonową właściwą wg miejsca zaistnienia przestępstwa;
- sądzie opiekuńczym – należy przez to rozumieć Sąd Rejonowy, Wydział Rodziny i Nieletnich właściwy z uwagi na miejsce zamieszkania dziecka;
- przestępstwie – należy przez to rozumieć w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym;
- przemocy domowej – należy przez to rozumieć zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
- narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
- powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
- istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- zagrożeniu dobra dziecka – należy przez to rozumieć przypadki, w których istnieją uzasadnione powody do podejrzenia, że wychowanek może być narażony na jakiekolwiek formy zaniedbania, przemocy domowej czy inne trudne do zdefiniowania sytuacje:
- zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka, tj.; np. prawidłowa higiena, żywienie dostosowane do wieku dziecka, zapewnienie odpowiedniej odzieży;
- zaniedbanie potrzeb emocjonalnych i psychicznych dziecka (pozostawianie dziecka bez opieki lub w takiej sytuacji że coś mu zagraża, lub sprawowanie opieki pod wpływem alkoholu);
- niewypełnianie zaleceń lekarskich;
- stosowanie kar fizycznych;
- surowe dyscyplinowanie dziecka przez rodziców;
- nieposyłanie dziecka do przedszkola (dotyczy obowiązkowego rocznego wychowania przedszkolnego);
- niestosowanie się do zaleceń jednostki oświatowej co do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku;
- sytuacja gdy wiadomo, że w rodzinie jest założona Niebieska Karta, ale potrzeby dziecka nadal nie są zaspokajane i jego sytuacja nie uległa poprawie;
- sytuacja, gdy pomimo zastosowanej procedury i dostępnych środków wychowawczych podopieczny jednostki kontynuuje działania naruszające bezpieczeństwo, dodatkowo gdy rodzice odmawiają współpracy z jednostką;
- konflikty okołorozwodowe zagrażające dobru dziecka;
- rodzic nadużywający substancji psychoaktywnych.
Rozdział 2
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci
- 3
- Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci.
- 4
- Znajomość czynników ryzyka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwiają:
- identyfikowanie dzieci, które są bardziej narażone na krzywdzenie,
- planowanie działań profilaktycznych wobec dziecka i rodziców,
- przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.
- Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem, że dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć wnikliwą obserwację dziecka i rodziców.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia (np. psychologicznej) i motywując ich do szukania pomocy, jeżeli jest potrzebna. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- Znajomość symptomów krzywdzenia dziecka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwia:
- identyfikowanie dzieci, które są krzywdzone,
- przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.
Rozdział 3
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
- 5
- W przypadku podjęcia przez pracownika Przedszkola podejrzenia lub posiadania informacji, że dziecko jest krzywdzone przez kogokolwiek, w tym innego pracownika, rodzica, inną osobę dorosłą, inne dziecko, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy i dyrektorowi.
- Wzór notatki służbowej stanowi załącznik nr 1 do Polityki.
- 6
- Wychowawca / dyrektor o którym mowa w 5 ust. 1 wzywa rodziców dziecka oraz informuje ich o podejrzeniu krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu.
- Wychowawca / dyrektor powinien sporządzić opis sytuacji dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, innymi nauczycielami i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie krzywdzenia, podejrzenia krzywdzenia do odpowiednich organów i instytucji jeżeli zachodzi co najmniej podejrzenie
- popełnienia przestępstwa,
- zagrożenia dobra dziecka,
- doświadczania przez dziecko przemocy domowej;
- wsparcia, jakie Przedszkole zaoferuje dziecku;
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
- Wzór planu pomocy dziecku stanowi załącznik nr 2 do Polityki
- 7
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom przez wychowawcę / dyrektora z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Osoba o której mowa w ust. 1 informuje rodziców o obowiązku Przedszkola zgłoszenia informacji o krzywdzeniu lub podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty”) – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
- Po poinformowaniu rodziców przez osobę o której mowa w ust. 1 zgodnie z ustępem poprzedzającym – dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do ośrodka pomocy społecznej. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach wskazanych instytucji.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców dziecka na piśmie.
- 8
- W sytuacjach dotyczących znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu, wykorzystywania seksualnego dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog / pedagog specjalny / psycholog / wychowawca dziecka, dyrektor / inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: Zespół interwencyjny).
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 6 ust. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez wychowawcę oraz innych, uzyskanych przez członków Zespołu, informacji.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice dziecka, powołanie Zespołu Interwencyjnego jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
- 9
W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (Policja, pogotowie ratunkowe) dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu.
- 10
- Z przebiegu interwencji sporządzana jest Karta interwencji. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji osobowej dziecka.
- Wzór Karty interwencji stanowi załącznik nr 3 do Polityki
- 11
- W przypadku nieobecności Dyrektora w procedurach interwencyjnych zawartych w niniejszym rozdziale zastępuję go wicedyrektor lub inna osoba zastępującą Dyrektora zgodnie z przepisami prawa.
- W przypadku nieobecności Wychowawcy w procedurach interwencyjnych zawartych w niniejszym rozdziale zastępuję go Dyrektor.
Rozdział 4
Zasady i warunki bezpiecznych relacji w Przedszkolu
między dziećmi, a pracownikami oraz innymi dziećmi
- 12
- Przedszkole ustala zasady zapewniające bezpieczne relacje między wychowankami a pracownikami, a w szczególności zachowania niedozwolone określone w niniejszym rozdziale.
- Zasady bezpiecznych relacji między pracownikami, a dziećmi to zespół zasad, których powinni przestrzegać pracownicy w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych. Zasady określają, jakie zachowania są dozwolone i niedozwolone w pracy z dziećmi, a przestrzeganie ich przez wszystkich pracowników Przedszkola może zmniejszyć ryzyko krzywdzenia dzieci.
- 13
- Wszyscy pracownicy Przedszkola stwarzają optymalne warunki do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, fizycznego dzieci.
- Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas ich pobytu w Przedszkolu, wycieczkach oraz innych wyjść.
- Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
- Pracownicy odnoszą się z szacunkiem do dziecka, wydają polecenia dzieciom jasno, rzeczowo i konkretnie.
- Pracownicy zobowiązani są do spokojnego tłumaczenia dziecku oraz rozmowy z pozycji dziecka (tj. kontakt wzrokowy).
- Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem dostosowane są do realiów funkcjonowania Przedszkola i dotyczą następujących obszarów:
- kontakt fizyczny z dzieckiem.
- pomoc w czynnościach związanych z wyjściem na spacer dzieci młodszych,
- zajęcia sportowo rekreacyjne,
- czynności pielęgnacyjne, higieniczne dzieci młodszych,
- reagowanie na potrzeby emocjonalne szczególnie dziecka młodszego np. poprzez przytulenie się do dorosłego, itd; kontakty tego typu powinny mieć miejsce najlepiej w obecności osób trzecich, przestrzeniach otwartych, pomieszczeniach monitorowanych, co w razie wątpliwości służyć powinno ich obiektywizacji,
- stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym, są dopuszczalne w sytuacjach, gdy zachowanie dziecka nosi znamiona agresji:
- dziecko zagraża własnemu życiu lub zdrowiu,
- dziecko zagraża zdrowiu lub życiu kogoś z otoczenia,
- dziecko podejmuje próby dewastacji mienia przedszkolnego lub cudzego,
a przy tym wychowanek nie reaguje na polecenia słowne nauczyciela, wówczas nauczyciel pod którego opieką jest dziecko może rozdzielić zwaśnionych, przytrzymać w bezpieczny sposób).
Bezpośredni kontakt fizyczny jest również uprawniony w sytuacji, gdy konieczne jest podjęcie działań z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy), zagrożenia lub paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.)
Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub noszące znamiona:
- przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie, spoliczkowanie, etc…),
- seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne);
- komunikacja werbalna z dzieckiem – nie może:
- wzbudzać w dziecku poczucia zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),
- obniżać, niszczyć poczucia wartości (np. wyzwiska, krzyk, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy),
- upokarzać (publiczne wyszydzanie, ośmieszanie),
- naruszać granic (nie zachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość);
- równe traktowanie, w tym obszarze niedozwolone jest:
- wyłączne skupianie uwagi na wybranych dzieciach z jednoczesnym ignorowaniem potrzeb innych,
- nieuzasadnione dawanie przywilejów tylko wybranym i pozbawianie ich pozostałych,
- nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań – nieadekwatne do możliwości i wieku,
- zwalnianie z wykonywania obowiązków – w nieuzasadnionych sytuacjach,
- godzenie się, brak reakcji na nieformalną hierarchie grupową,
- dominacja w grupie przez negatywne jednostki, ustalanie przez nie i wdrażanie nieformalnych zasad,
- przyzwolenie na wykorzystywanie młodszych i słabszych wychowanków przez silniejszych;
- kontakty bezpośrednie poza jednostką oświatową powinny być:
- wcześniej omówione w gronie kadry Przedszkola, mieć zaakceptowany plan, cel,
- ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo wychowawczych (np. towarzyszenie w realizowanych poza jednostką ważnych dla dziecka wydarzeniach wymagających wsparcia osoby dorosłej, zorganizowane przez jednostkę wyjazdowe formy wakacyjne, itd),
- dokumentowane (zapisy w dokumentacji pracy wychowawczej),
- niedopuszczalne jest utrzymywanie takich kontaktów celem zaspokojenia przez dorosłego własnych potrzeb społecznych lub emocjonalnych, namawiania do zachowań niezgodnych z prawem, dających poczucie bycia faworyzowanym, wyróżnianym
5) transport i przemieszczanie się:
- organizacja transportu powinna być uzasadniona (np. wyjazd na wycieczkę, wyjścia).
- czynności higieniczno-pielęgnacyjne:
- mają służyć przede wszystkim higienie osobistej i zdrowiu,
- wykonywane w odpowiednich warunkach zapewniających uszanowanie intymności w tego typu czynnościach,
- niedozwolone są zachowania obcesowe naruszające prywatność i intymność,
- aktywność pracownika powinna być poprzedzona zgodą wychowanka, a jej zasadność powinna być uzależniona od stopnia samodzielności dziecka i wcześniej z nim omówiona,
- ingerencje w sytuacjach wychowawczo wątpliwych powinny być stopniowalnie poprzedzone kontaktem słownym, odbywać się w miarę możliwości w obecności osób trzecich i być jednoznacznie uzasadnione (zagrożenie dobra lub bezpieczeństwa dziecka, grupy);
- dyscyplinowanie dziecka definiowane jako narzędzie „informacji zwrotnej”, komunikujące dzieciom, że ich postawa w danej sytuacji nie jest właściwa, sprzeczna z oczekiwaniami i/lub nieefektywna; dyscyplina ma pobudzać do uczenia się, a nie powodować krzywdę dziecka; wiąże się ze stawianiem granic, kształtowaniem trwałego systemu wartości, adekwatnego poziomu samooceny oraz umiejętności podejmowania trafnych decyzji; niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi:
- fizycznej (agresja, stosowanie kar fizycznych, środków przymusu bezpośredniego, krępowanie, izolowanie; uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, pozbawianie snu, pokarmu, itp., prace fizyczne nieadekwatne do możliwości, dopuszczanie się zachowań o charakterze seksualnym),
- psychicznej (dominacja poprzez krzyk, groźby, wzbudzanie poczucia winy, naruszanie poczucia własnej wartości, lekceważenie potrzeb psychicznych np. bezpieczeństwa, przynależności, miłości, symulacje wzbudzające strach i obawy o życie własne i rodziny).
- 14
- Dzieci zostają zapoznane z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy uwzględniającymi prawa dziecka, a w szczególności z zachowaniami niedozwolonymi (Kodeks przedszkolaka).
- Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci), nagroda rzeczowa, pochwała przekazana rodzicowi lub w inny sposób ustalony w Statucie Przedszkola
- W każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji zachowania. Konsekwencją nieodpowiedniego zachowania jest odsunięcie dziecka od zabawy na określony czas, zmiana aktywności, odebranie przywileju.
Rozdział 5
Zasady ochrony wizerunku dziecka w Przedszkolu
- 15
- Przedszkole uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Ochrona wizerunku powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z wewnętrznymi regulacjami i Polityką ochrony danych osobowych.
- 16
Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
- pytanie o pisemną zgodę rodziców przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania;
- udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzysta zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będzie przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online;
- unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska, chyba, że jednostka posiada zgodę na rozpowszechnianie wizerunku;
- rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka;
- zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
- wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
- zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby;
- rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli ich rodzice nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z Przedszkola;
- przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać zgodnie z Polityką, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące krzywdzenia dzieci.
- 17
Przedszkole gdy rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, oświadcza że:
- dzieci i rodzice zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane;
- zgoda rodziców na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta na piśmie;
- jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (fotograf lub operator) Przedszkole zadba o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
- zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
- niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika Przedszkola,
- poinformowanie rodziców oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci;
- jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców nie jest wymagana (art. 81 prawa autorskiego).
- 18
W sytuacjach, w których rodzice lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i uroczystości rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, Przedszkole informuje na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
- wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców.
- zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice tych dzieci wyrażą na to zgodę,
- przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
- 19
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez Przedszkole wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Dyrektora. W takiej sytuacji Przedszkole upewni się, że rodzice udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
- Przedszkole oczekuje informacji o:
- imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
- uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
- podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
- Pracownikom Przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie jednostki bez pisemnej zgody rodzica dziecka oraz bez zgody dyrektora.
- Pracownicy Przedszkola nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzicach. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- W celu realizacji materiału medialnego dyrektor może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrektor podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających w Przedszkolu dzieci.
- 20
- Jeśli rodzice nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka Przedszkole respektuje ich decyzję.
- Z wyprzedzeniem Przedszkole ustala z rodzicami i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku. Rozwiązanie, jakie zostanie przyjęte, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany
Rozdział 6
Monitoring stosowania POLITYKI
- 21
- Dyrektor Przedszkola wyznacza Lucynę Lubik (przedszkole przy ul. Winnej 12) oraz Beatę Nowak (przedszkole przy ul. Środkowej 41) jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Przedszkolu. Można skontaktować się z nią osobiście na terenie Przedszkola (po wcześniejszym umówieniu spotkania) lub pisząc e-maila pod adres:
Przedszkole przy ul. Winnej 12: biuro@chatkapuchatka-grodzisk.pl
Przedszkole przy ul. Środkowej 41: filia@chatkapuchatka-grodzisk.pl
- Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za:
- monitorowane realizacji Polityki,
- ocenę Polityki w celu zapewnienia jej dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami,
- reagowanie na sygnały naruszenia Polityki,
- przyjmowanie zgłoszeń o poprawkach do Polityki (m.in. od rodziców, pracowników);
- proponowanie zmian w Polityce,
- ustalenie planu szkoleniowego przygotowania pracowników do stosowania Polityki,
- ustalenie form prowadzenia szkoleń,
- szkolenie pracowników ze stosowania Polityki,
- odbierania od pracowników oświadczenia o zapoznaniu się z Polityką i zobowiązaniu do jej stosowania,
- dokumentowanie czynności notatkami służbowymi.
- Osoba, o której mowa w ust. 1 przeprowadza wśród pracowników raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki oraz dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany w Polityce oraz wskazywać naruszenia Polityki w Przedszkolu.
- Osoba, o której mowa w ust. 1 sporządza Sprawozdanie z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi.
- Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza je w sposób przyjęty dla wprowadzenia w życie niniejszej Polityki pracownikom, dzieciom i ich rodzicom.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
- 22
- Polityka wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez umieszczenie Polityki na tablicy ogłoszeń dla pracowników w biurze przedszkola.
- Rodzice zostają poinformowani o wejściu w życie Polityki poprzez umieszczenie Polityki na tablicy ogłoszeń dla rodziców.
- Dzieci zostają poinformowane o wejściu w życie Polityki przez Wychowawców którzy są zobowiązani do przeprowadzenia zajęć zawierających istotne informacje dla dzieci w formie dostosowanej do wieku i możliwości dzieci. Przeprowadzenie zajęć zostanie odnotowane w odpowiednim dzienniku.
- Niezależnie od powyższych zasad ogłaszania Polityki zostaje ona udostępniona również poprzez zamieszczenie jej na stronie internetowej Przedszkola pod adresem chatkapuchatka-grodzisk.pl
- Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z Polityką a znajomość jej treści potwierdza własnoręcznym podpisem. Oświadczenie pracownika przechowuje się w części B akt osobowych lub w innej dokumentacji.
Wykaz załączników
Załącznik nr 1 – Notatka służbowa
Załącznik nr 2 – Plan pomocy dziecku
Załącznik nr 3 – Karta interwencji
Załącznik nr 1 – Notatka służbowa
……………………….…………………….
(pieczątka przedszkola)
NOTATKA SŁUŻBOWA
z dnia …………………..
Imię i nazwisko pracownika: | |
Stanowisko: | |
Opis sytuacji/zdarzenia: |
|
Świadkowie: | |
Wnioski/ustalenia: |
|
Podjęte działania przez pracownika |
|
…………………….
(podpis pracownika)
Załącznik nr 2 – Plan pomocy dziecku
PLAN POMOCY DZIECKU
Dane dziecka:
Imię i nazwisko: ……………………………………………………………………………………
Grupa: ……………………………………………………………………………………
Rok szkolny: ……………………………………………………………………………………………….
Wychowawca:
Imię i nazwisko: ……………………………………….…………………………………………
Wskazania dotyczące podjęcia przez Przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie krzywdzenia, podejrzenia krzywdzenia do odpowiednich organów i instytucji jeżeli zachodzi co najmniej podejrzenie
a) popełnienia przestępstwa, b) zagrożenia dobra dziecka, c) doświadczania przez dziecko przemocy domowej; |
|
Wskazania dotyczące wsparcia, jakie Przedszkole zaoferuje dziecku (np.: spotkania z psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym; prowadzenie rozmów z rodzicami) |
|
Wskazania dotyczące skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba (np. wskazanie rodzicom/opiekunom miejsc, które świadczą pomoc specjalistyczną)
|
|
……………………………………. …………………………………………………
(imię i nazwisko, podpis osób/osoby przygotowującej plan) (podpis dyrektora)
Załącznik nr 3 – Karta interwencji
KARTA INTERWENCJI
1. Data i miejsce sporządzenia dokumentu
|
|
2. Małoletni, wobec którego zachodzi podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie
|
|
3. Osoba stwierdzająca wystąpienie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenie małoletniego | |
4. Data podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, miejsce
|
|
5. Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego
|
|
6. Opis rodzaju krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego
|
|
7. Osoby i instytucje, które zostały powiadomione, w tym formy interwencji m.in.: powiadomienie pomocy społecznej, policji, sądu rodzinnego, uruchomienie procedury Niebieskie Karty)
|
|
8. Data i opis udzielonej pomocy, formy otoczenia opieką małoletniego bezpośrednio po stwierdzeniu lub podejrzeniu incydentu, w tym we współpracy z wychowawcą i nauczycielami specjalistami (psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym wg potrzeb małoletniego), informacje o ewentualnym powiadomieniu pogotowia, policji, stwierdzeniu konieczności badania lekarskiego
|
|
9. Informacja ze spotkania z rodzicami
|
|
10. Zaplanowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna (małoletniemu, jego rodzicom, innym dzieciom – jeżeli byli np. świadkami incydentu) zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, informacja o zgodnie rodziców na udzielanie ww. formy pomocy małoletniemu. Działania w przypadku braku współpracy ze strony rodziców
|
|
11. Informacje na temat efektów podjętych interwencji, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi oraz pomocy udzielonej dziecku przez jednostkę (dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania należy przechowywać w indywidualnej teczce dziecka)
|
|
12. Imiona i nazwiska oraz czytelne podpisy osób sporządzających Kartę interwencji
|
załącznik nr 2
do Zarządzenia Dyrektora Przedszkola Nr 3
z dnia 12.07.2024 roku
OŚWIADCZENIE
o zapoznaniu się z Polityką oraz zobowiązaniu do jej przestrzegania
……………………., dn. ……………………..
………………………………………..
(imię i nazwisko pracownika)
- Oświadczam, że zapoznano mnie z „Polityką Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem”, obowiązującą w Przedszkolu ……………..;
- Zobowiązuję się do jej przestrzegania.
………………………………………..
(podpis pracownika)